Tuesday, May 01, 2007

برضه مش هنبطل

10 comments:

واحد من الإخوان said...

بردة ما كنتش عاوز اعلق
خاصة وإنت ما بتردش على التعليقات

لكن يا ريت
تاخد برأي إسلام لطفي

الموضوع ده ممكن يتفتح
لكن
مع اقرب إنفراجة للإخوان

عشان بس تتجنب اي حوارات فيها كلام عن محنة الإخوان في الفترة دي

وما تبطلش
بس قف
شوية
وإرجع تاني

محمد حمزة

3am negm said...

فعلا إحنا محتجيين نتعلم كيف نختلف و انا شايف إن برنامج دعوة للتعايش للأ عمرو خالد جامد فالموضوع ده عموما انا دخلت فى عالم التدويين قريب بفضل و ربنا ثم واحد حبيبى اللمهم إنى بقيت الاقى نفسى يوميا بحب أتابع مدونتك و إن شاء الله لما تيجى يبقى فى بنا معاد سلام

Anonymous said...

jowayreya
salamu 3alaykom,
ana hatkallim fi kaza no2ta:

1)awalan e7na lazem na3taref en fi lack 3andina fi mas2alit el 7ewar aw el e5telaf fil gama3a (3ala en 2a2al fil shabab), ya3ni kol wa7ed byesma3 nafso bas aw momken yesma3 el tani 3lashan yerod 3alih mesh 3lashan yousalo ma3a ba3d l no2tet takarob,
ana shayfa badam enta mo'men awy b fekretak w yehemak awy masla7et el 2oma wel gama3a, yeb2a lazem tewageh w tosbor w tetnazel (bas tab3an l daraga mo3ayana enta elli te7adidha 3ala 7asab sha5seyetak w ta7akomak fi a3sabak w.......)
3lashan ana mo2mena giddan ennak tewsal l mar7alit el balancing fi afkarak w ta3amolak ma3a el nas w fi da3wetak dih hatigi bel momarsa w bel e5telaf w 7atta law enta mabte3rafsh ta5talif hatet3alim ezzay te5talif
ya3ni ana 3ayza 2a2ool ennak tosbor w tagta7ed la3'ayet ma kolina net3alim men ba3d, w mata5odsh el mawdoo3 b ma7mal sha5sy, kol el nas elli fekretha neg7et etshatamet men awel el naby(sAs) la3'ayet nas kteer tania,

2)el moshkila en fi shabab kteer fil gama3a mo2meneen ennak lazem totee3 fi kol 7aga (tab3an el ta3a matlooba ba3d el awkat), w en homa el 2as3'ar w akal 5ebra, w dih karsa fil tarbeya, lazem net3alim ennina na3tared w nankod (bas btare2a mawdo3eya w 2ella el mawdoo3 hayet7awel l 7amageya)
ya3ni men el 2a5er U MUST BE URSELF

3)dih 7aga malhash 3elaka bel mawdoo3 :D:D
ana shayfa ennak terod 3ala el comments 3lashan kolina nastafeed men el 2ara2 el mo5talifa,

salam

محمود سعيد said...

وددت لو أنك تحدثت عن الأمور مجردة عن شخصيتك وما أسيئ إليك فيه


لربما كنت قد وصلت لعدد أكبر
وبرضه لو كنت كتبتها بدل الفيديو كنت وصلت لعدد أكبر كمان

يعنى لو كنت تحدثت عن قبول الآخر
أو تحدثت عن النقاط التى أثرتها ( بس مش علشان خاطرى :-) )

ده بس كان زى حاجة لاحظتها وحبيت أقولها وهى ليست ذات أثر عندى (يعنى أنا غير مهتم إن كنت شخصنت القضية فيك أم لا)
وبرضه من باب النصيحة ليس أكثر كما سبق وقال المهندس محمد حمزة
هيكون من الأفضل لو رددت على التعليقات :-)

3omaroo said...

يا ابراهيم ربنا يكرمك
و التصرف ده متهيئلي احسن حاجه
انا مش متابع الموضوع اوى
بس حابيت اقولك
" و اذا خاطبهم الجهلون فالوا سلاما"

ربنا يكرمك و يوفقك ما فيه الخير



و عايز اشوفك لما ترجع

عمر علاء ابو العلا เ

hosini said...

فعلا كلامك دا صحيح دا انته ادخل على موقع نافذة مصر هاتلاقى اننا لا نعرف الاختلاف ووجهات النظر نحن كنا منغلقين على نفسنا ولكن عندما خرجنا على المجتمع علمنا اخطائناولا بد من الوقوف فيها

الكواكبي said...

السلام عليكم؛ ازيك يا ابراهيم
ايه اخبار الغربة معاك . . اوعى تكون استحليتها :)
بص يا ابو خليل مش سيدك النبي فهمنا ان الذي يخالط الناس ويصبر على اذاهم خير من الذي لا يخالطهم ولا يصبر على أذاهم!! متضايق ليه بقى يا عم؟ لازم تخلي جلدك اسمك من كده شوية علشان مش مع اول احتكاك تلاقيه اتجرح والتهب
طالما تصديت للشأن العام يبقى لازم توطن نفسك انك هاتشوف المشرف والمخزي وهاتسمع الإطراء والسب والقذف وهاتقابل اللي يدافع عنك وهو ما يعرفكش واللي بيطعنك في ضهرك وهو بيحضنك
خليك انشف من كده شوية - انا باقول انشف مش اكثر حدة او عصبية لأنك ما شاء الله ما تتوصاش :)
يا ريت تبعت لي ميل تطمني عليك

وضـّاح said...

لن تستطيع ارضاء الجميع

فلا ترهق نفسك بذلك

وبالنسبة لتأجيل الموضوع حتى إنفراج ما الإخوان فيه

فأظن أنه لا يمكن قول هذا .. لأنك ستصبر كثيرا وربما لن تستطيع الكلام حينها

أعانك الله

hosini said...

الله اكبر ولله الحمد ارجو منك ان تكلمنا على ظروفك الاجتماعية اكثر ليزداد معرفتنا بيييك

Anonymous said...

انا اختلف مع كل من هاجمو مجدى لانهم لايعلمون شيئا عن حرية الراى