Tuesday, July 10, 2007

التدوينة رقم 100

بالصدفة كدة اكتشفت إن دي التدوينة رقم 100 على المدونة مش عارف المفروض أعمل إيه في التدوينة رقم 100 طبعا، بس أكيد لازم تكون مختلفة أنا في اللحظة دي بعمل حاجة مش بحبها، بفكر وأنا بكتب، ولسة مقررتش هكتب إيه التدوينة رقم 100 ممكن تكون فرصة علشان أوضح شوية نقاط أولا أنا ليه بدون؟ أنا بدون علشان كنت بدور على نافذة إنسانية، أعبر فيها عن نفسي وأطلع اللي جوايا سواء بقى اللي جوايا ده كان أفكار، ولا خواطر، ولا مشاعر الأفكار كنت عايز أناقشها، ولازلت والخواطر أهى خواطر، يعني ممكن تفيد حد، وممكن تعجب حد، وممكن متكونش فارقة مع حد غيري والمشاعر كنت عايز الناس تشاركني فيها، حتى يتسع القاسم الإنساني المشترك عملت مدونة علشان في الفترة السابقة على التدوين كانت حياتي بقت رسمية أوي، فكنت ببحث عن مساحة إنسانية، شخصية بعيدا عن الرسمية عملت مدونة علشان كان عندي شوية كلام عايز أقوله، وهو غير مكتمل ولا يمكن اعتباره مقالا أو بحثا طب وبعد لما عملت المدونة إيه اللي حصل؟ الحقيقة إن أنا استفدت من ناحيتين أولا لما قررت أدون عن إنسانيتي ده زاد من مساحتها اللي كانت بتتآكل في ظل معركة (الخندق الأخير) اللي أنا كنت عايش فيها وبحاول أخرج نفسي منها يعني لما كنت بقرأ المدونة في الأول وألاقي إن كل موضوعاتي سياسية كنت بعرف منها إن حياتي كدة مش متوازنة بالشكل المطلوب، المدونة كانت مرايتي يعني في هذا السياق، وبها حاولت أن أحافظ أو أستعيد التوازن في حياتي، وأنا موصلتش لده، بس أخدت خطوات مش قليلة الفائدة الثانية هي أنني أكتشفت نفسي أكتر، يعني انا طول عمري عارف إني عصبي، بس بقيت أعرف إيه اللي بيعصبني وإيه اللي مش بيعصبني، وبالتالي أحاول علاج الحاجات اللي بتعصبني، أو علاج نفسي من العصبية حتى أكون أدق طبعا علشان أنا دلوقتي بكتب وأنا بفكر فاكتشفت فايدتين كمان الأولى (أو الثالثة بقة) هي تطوير أفكاري؛ فمن خلال الكتابة أولا، وقراءة ما يكتبه الغير ثانيا تكتمل الأفكار وتتبلور، وهو ما أكون أقوم به من قبل شفويا من خلال المناقشات مع الصحفيين والباحثين والمفكرين، بس طبعا الكتابة أفيد في هذا الإطار الرابعة إني نميت بعض مهاراتي، وقد أصبحت كتاباتي وتدويناتي المرئية مفهومة بشكل أوضح، بغض النظر عن اختلاف أو اتفاق القارئ معها، فما يعنيني هو أن تصل إليه أفكاري كما أريد، وله الحق بعد ذلك في أن يختلف معها أو يتفق كما يشاء أكتر حاجة ضايقتني في المدونة متكلمتش عنها قبل كدة، وهي إن الناس ترفض أن تكون المدونة إنسانية تعبر عن إنسان يعني أنا أتضايقت لما حد اعتبر إن قراءتي لسيد قطب ونجيب محفوظ تناقض، مع أني أختلف مع الاتنين في بعض النقاط، وتعجبني كتابتهما في بعض النقاط، ولكن كوني أقرأ لهما لا يعني أنني صرت سيد قطب أو نجيب محفوظ، وأنا أرى أن قراءة هذا وذاك نوع من التوازن وكذلك من رأى إني (فاضي) علشان بكتب عن الغسيل، وكأن المطلوب إني دايما كتاباتي تكون في أمور جادة ومتعلقة بقضايا الأمة (أو كأن غسيلي مش من قضايا الأمة) والحقيقة أنا نفسي الناس تقرا كتاب فقه اللهو والترويح للدكتور القرضاوي وتشوف التوازن كيف يكون أنا كنت ناوي أقول الموضوع ده في تعليق بعدما قرأت التعليقات عند مجدي على موضوع الأهلي، وأنا اصلا كنت ناوي أكتب حاجة عن الأهلي يرضه، بس بعد اللي شفته قلت ياض يا إبراهيم خليك ماشي جنب الجيط بدل ما تتلطشلك كلمة ولا حاجة وإنت مش ناقص لقيت حد بيقول ما معناه: تفتكر لو مت وإنت بتتفرج عالماتش هتروح الجنة ولا النار؟ ونيتك هتبقى إيه وإنت بتتفرج؟ أنا بصراحة ردي هوا: إن شاء الله ممكن أدخل الجنة، ونيتي إني بروح عن نفسي في أمر مباح تذكرت وقتها قولة إستاذ الفقه والتزكية، الذي قال لي مرة عندما جلست معه وشكوت إليه قال لي: المرةالجاية لما تيجي تقعد معايا تبقى وزنت حياتك أكتر من كدة؛ يبقى عندك وقت تعزف بيانو، وتلعب كورة على الأقل مرة في الإسبوع، وتلاقي وقت تخرج مع إصحابك، مش علشان الدعوة، وقت تخرج فقط للترفيه هذا هو نفس كلام القرضاوي يلا..المهم هي دي التدوينة المية والسلام عليكم

12 comments:

طارق نونو said...

سلام عليكم يا عم إبراهيم

الف مبروووك على التدوينة ال100 و يا رب دايما كده تستمر و متوقفش :)


بقولك كنت سمعت ان المصرى اليوم عملت معاك حوار و مع بنت د.عصام العريان..تعرف تنشره على مدونتك عشان معرفتش اجيبه من موقع المصرى اليوم؟؟

ياللا فى أمان الله

محمود سعيد said...

أكثر حاجة عجبتنى هى الإستفادات اللى أنت/أنا استفدتها من التدوين كتجربة .

أنا ممكن أختلف معاك أن أفعال الناس اللى أنت متأكد أنها سلبية أصلاً بتخلى فعلك سلبى ، سواء الأهلى بقى ولا نجيب محفوظ ولا أى حاجة .

يمكن أنا كمان أكون باعمل كده
كثيراً ما كتبت حاجات وكنت عاوز أكملها إلا أنى متحديتش نفسى وأصحاب التعليقات السلبية (بدون قصد أصلاً) منعتنى من أكمال تدوينة عن إستفاداتى بعد ما كتبت عن أهدافى من التدوين

حالياً منعتنى من إكمال تدوينة عن الكتابة (أو الخطاب بوجه) بعد ما كتبت عن القراءة ، بالتأكيد أنا ناقص بس مش عاوز نقصى يعطلنى عن السير الذى لا ينتهى نحو الكمال .

حاول أن تتحدى نفسك ، قبل أن تتحدى ردود أفعال الآخرين ، إذا كنت مؤمناً بما تريد أن تعبر عنه ، فعبر عنه :-)

Anonymous said...

SA

First of all , I would like to thank you for the 100 posts, ISA the coming period will be much more fruitful.

Second, allow me to say my opinion regarding the previous 100 posts or in other worlds the Blog in general. I will talk about 4 points:
1-comment on this post
2-things I like in the Blog
3-things need improvement
4-things disappointed me at the Blog

1-Comment on this post:
regarding the point u mentioned about posting ur personal life at the blog. As for me I like what you do in this section because I have always thought that your aim from doing this is to show people that Ikhwan are very normal people , people that live very normal life full of joy & fun , in other worlds people who have balanced life style .

2-things I like in the Blog:
I like your articulation ability especially in the post (about the blog)
Also I like your analysis skills especially in the video post (Dubai) & (traffic jam in Egypt).

3-things that need improvement:
a-the revision video post: I liked them very much , but my comment is that those revision posts are full with very important points that you have just highlighted them in the videos . and I think that you must write them as well in order to talk more about those points for people to benefit from example (el7’andak ela7’eer) it’s a very important point that all of us fall in it.

b-please don’t comment when someone insult you or your family. I know that it hurts a lot. But the problem is when you comment on such things you fulfill a joyful need in those people which make them write more & more. But if you ignore them by time they wont write.

4-things disappointed me at the blog:
actually I ve only posted 2 comments before on the blogg, not because I don’t want to comment, of course no, but its because of the way people comments with. Every time I read people’s comments I find them quarrelling , whyyyyyyyy? Really I cant understand !! really it hurts me a lot that people don’t know how to express their opinion in a polite way even if they disagree about others opinion.

Anyway, sorry for being that long
JAK for the previous 100 posts
Keep on Going , we rabna ikremak

SA

يلا مش مهم said...

صاحبي
الف مبروك علي التدوينة رقم مية
وانا متاكد ان في ناس كتير استفادت من التدوين يعني المدون استفاد والقارئ استفاد والاعلام استفاد " بعضهم بياكل عيش علي قفا المدونين "
والدارسين استفادوا يعني خير
المهم بقي في حكاية المعلق اللي علق عندي وقاللي هاتقول ايه لربنالو مت وانت بتتفرج علي الماتش
الاجابة - يا رب انا كنت بتفرج علي الماتش الحلال اللي جانبك حللته لينا وفي ناس بتحرم اللي انت حللته يا رب علشان تربيته وثقافتها مش علشان تشريعك وارادتك
بس
ممكن طلب
ممكن لما ترجع مصر تبقي تعلمني العب علي البيانو علشان من زمان من ساعة افلام ليلي مراد وانور وجدي وانا لشوفوه في الافلام بس مش عارف بيشتغل ازاي
معلش من السيدة زينب بقي
شيلاه يا ست
ويللا مش مهم

أندلس said...

أتساءل كيف ولم عددتها؟؟؟

إبراهيم الهضيبي said...

أنا معدتهاش الحقيقة
لقيت مكتوب على اليمين إن الإجمالي 99 بوست

sarah said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الف الف مبروك علي المدونة المائة. بصراحة انا اول مرة ادخل علي المدونات قرأت عليها أكث من مرة في جريدة الدستور واليوم وهما كاتبين عن مدونتك قولت ادخل اعرف ايه اللي بيكتبوه في المدونات دى.
عجبتني جداً الفكرة وبالفعل الواحد بييقي محتاج يعبر عن المشاعر الانسانية اللي جاه ويلاقي من يشاركه وده أصلاً مش موجود في الحياة اليومية لان الكل مشغول ومش فاضي يعرف او يشارك أحساسيس حد (كل واحد يخلي باله من أحاسيسة اولي

هاخد بقي لفة علي المدونات وارجع لك تانى مرة تانية فرصة طيبة اني عرفتك عن طريق المدنة
في امان الله
سلام(

jowayreya said...

salmau 3alaykom,
gamila awy el ta2sema bata3et el 2afkar wel 5awater wel masha3er, bas mesh 3arfa ezzay hatna2esh el 2afkar wenta mesh betrod 3ala 7ad, ana shayfa ennak bte3red afkarak mesh betna2eshha,
awalan:mawdoo3 el tawazon wel 5anda2 el 2a5eer, ana shayfa ennak 2edet lil mawdoo3 dah akal moma yasta7ek,
thaneyan:kal al naby(sAs):la ta3'dab, 3lashan el 3'adab by5alik te5sar awy, w ta5od rodod 2af3al 3'alat (zay eli 7asal fil 2azhar)
thalithan:tatweer el 2afkar b ya2ti lamma tesma3 kteer w tetnakish kteer w tagtahed fil nekash mesh mogarad kol wa7ed ye2ool ra2yo fil nikash 3lashan yeb2a howa el sa7, mesh mohem el 7ak yokal 3ala lisan meen el mmohem enno yokal w 5alas,
rabi3an:el tadwenat el mar2eya she2 ra2e3 5ososan mawdoo3 dubai w el morag3at bas me7taga tafseel 2aktar men kida,
el 7agat elli day2etak dih dalil en mawdoo3 el 5anda2 el 2a5eer kan momken tetkalim 3alih b tafseel 2aktar men kida w b wodo7 2aktar men kida
RABENA ma3ak
salam

Anonymous said...

[B][URL=http://www.thomassabosale.de]Thomas Sabo charms[/URL][/B] [B]Thomas Sabo schmuck[/B] [U]Thomas Sabo charms[/U] [B]mtb schuhe masai[/B] [U]swiss masai[/U] [B][URL=http://www.mbtschuheoutlet.de]mbt schuhe[/URL][/B]

[B]Thomas Sabo schmuck[/B] [B][URL=http://www.thomassabosale.de]Thomas Sabo charms[/URL][/B] [U]Thomas Sabo[/U] abercormbie & fitch [B]mbt schuhe[/B] [B][URL=http://www.mbtschuheoutlet.de]masai schuhe[/URL][/B] [U]masai shoes[/U] vibram five fingers [B]Thomas Sabo schmuck[/B] [B][URL=http://www.salethomassabo.com]Thomas Sabo[/URL][/B] [U]Thomas Sabo schmuck[/U] masai shoes [B]vibram five fingers Performa[/B] [B][URL=http://www.vibramfivefingersshop.de]fivefingers[/URL][/B] [U]vibram five fingers Performa[/U] Thomas Sabo [B]abercrombie[/B] [B][URL=http://www.abercrombieonsale.de]abercrombie[/URL][/B] [U]abercormbie fitch[/U]

[B]abercormbie & fitch[/B] [U]abercrombie[/U] [B][URL=http://www.abercrombieonsale.de]abercrombie and fitch[/URL][/B] [B][URL=http://www.mbtschuheoutlet.de]mbt schuhe[/URL][/B] [B]masai barefoot[/B] [U]masai[/U] [B][URL=http://www.thomassabosale.de]Thomas Sabo charms[/URL][/B] [B]Thomas Sabo charms[/B] [U]Thomas Sabo schmuck[/U] [B]mtb schuhe masai[/B] [U]mbt schuhe[/U] [B][URL=http://www.mbtschuheoutlet.de]mbt[/URL][/B]

Anonymous said...

[url=http://www.squidoo.com/longchampsoldesk]sac longchamps[/url] The boil. Regardless of what kind of tea you are making, everything starts with the boiling of water. In this case, you will want to boil a cup full of water. Three minutes without air, in this case, is meant as a Choose Cheap Mulberry Hand Clipper Bag Brown for Men,With 100% Authentic Mulberry Handbags Sale You Can't Miss. reminder that you should stock first aid supplies in your bag. This can be a commercial kit purchased at the store or online, or one that you put together yourself. Not only should you include the basics (bandages, ointment, wraps and splints) but you should remember all the medications that you take on a regular basis.
[url=http://longchampbagsd.webeden.net/#/blog/4574070481]sacs longchamps[/url] Set up for the party. Decorate the area with stars, planets, balloons and other decorations. Arrange the sleeping bags and pitch the What do you think of when you hear the name Mulberry Women's Smaller Bayswater Printed Leather Shoulder Brown Bag Fashion Quality Timeless Elegance Long recognized as a trend setter in the world of high fashion. tents. Look for scallions with bright green tops. Smaller scallions are sweeter, while larger scallions have a stronger, pungent flavor. Slice scallions and use them in salads or to garnish cooked dishes or hot vegetables.
[url=http://longchampsoldes.weebly.com/]longchamp soldes[/url] Last season, Moore had a district record of 4-0 with a 2.08 ERA earning him Tidewater District Pitcher of the Year honors. Moore has also earned All-Academic honors in his three years on the Genuine Mulberry Outlet Alexa Leather Hobo Purple Bag is well-known for its elegant and high-fashion handbags varsity club. Currently, Moore looks to lead the Chargers into postseason play and repeat as Tidewater District Pitcher of the Year. All you need undertake is normally pick the coloring and additionally type of a bag and additionally what exactly you need that tailored by means of. In that case, after you impart them with to folks, regardless if meant for The holidays are, when they ended up as part of your bridesmaids, and some other type of special occasion, itll teach you position attention shooting in it. That accessibility had been shared with and additionally described cheap bridesmaid gifts, wedding mementos, wedding ceremony gift ideas..

Anonymous said...

Many thanks for the information. Now I will know it.
You commit an error. Write to me in PM, we will talk.
Your idea is useful
Choice at you uneasy
You are mistaken. Let's discuss it.

[url=http://shenenmaoyiww.snappages.com/blog.htm][b]michael kors outlet online[/b][/url]
[url=http://cheapbags.webnode.cn/][b]michael kors outlet online[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyiyy.sport.fr/2013/01/16/take-proper-care-of-your-hermes-handbag/][b]michael kors outlet online[/b][/url]
[url=http://mvpmichaelkorsoutlet.sosblogs.com/][b]michael kors outlet online[/b][/url]
[url=http://www.shenenmaoyiww.sitew.us/#Page_1.A][b]michael kors outlet online[/b][/url]

Anonymous said...

Hermes Handbags[url=http://www.likebirkin.com]Birkin Bags[/url] objects Replica Hermes[url=http://www.goodhandbagsforsale.com]Kelly Hermes Handbags[/url] available