Wednesday, July 11, 2007

الكتب

معلش هوا أنا كان عندي سؤال عايز أقرأ حاجة في المشروع الإصلاحي الإسلامي، أنا قريت كتير بس عايز أقرا تاني في اقتراحات؟؟؟ جزاكم الله خيرا

8 comments:

محمود سعيد said...

أظن مش هتلاقى حد يجاوب

لأن السؤال وااااااسع قوى
والمشروع الإصلاحى الإسلامى كلمة واسعة جداً
وبرضه أنت محطيتش أى محددات للنصيحة
يعنى لا قلت ما الذى قرأته ولا أى موضوع بالتحديد تحب أن تقرأ فيه

ضيق دائرة السؤال شوية

Anonymous said...

أقترح على حضرتك
ميكي جيب
كابتن سمير
سوبر ميكي

saad alshater said...

انا اقترح عليك كتب الكاتب الكبير















سعد الشاطر

أبو العلاء said...

أنا أتابع مدونتك منذ فترة و لا أخفى إمتعاضى العام من أسلوبك فى الاستنتاج. يعنى رغم إنك تنتقد عاطفية الارتباط بالحركة الإسلامية فكلامك فيه من العواطف أكثر بكثير من التفكير المنهجى و الإستنتاج المنصف.

المهم بعد هذه المقدمة الغير لطيفة ندخل فى الموضوع. أنا مهتم منذ فترة بموضوع الإقتصاد و علاقته بالقانون و مدى صلاحية نظرية الألعاب لتكون أساسا للتناول الدقيق للفقه الإسلامى. تطبيقات نظرية الألعاب يشغل إهتمام الكثيرين فى الولايات المتحدة خاصة مدرسة القانون و الإقتصاد فى جامعة شيكاجو.

ربما يكون من المفيد أن تحاول الإطلاع على كتب فى هذا الإتجاه. الموضوع يتطلب بعض الرياضيات و لكنه بصفة عامة ليس معقدا يالدرجة التى تمنع الفهم.

أحس أن اهتمامك ربما يكون أكبر بالجوانب الإجتماعية و السياسية لكن هناك علاج كثير من مشاكلنا الإجتماعية يتطلب نظرة إقتصادية للأمور.

لكى أكون محددا هناك مثلا موضوع التأمينات. ما هو الحل الأمثل لتوفير تأمين مثلا لقائدى السيارات. أو لو تكلمنا عن السكن كيف يمكننا أن نصل لمرحلة يملك فيها الناس مساكنهم دون أن ينتظروا العمر كله؟ المسألة ليست فقط فى إيجاد حل "إسلامى" يتفادى التعامل الربوى و لكن فى الوصول إلى حل "إسلامى" بمعنى إنه ينبع من منظور إسلامى لطبيعة العلاقات فى المجتمع المسلم.

المشكلة إننا الآن لا يمكننا أن نستمر فى الحديث عن العموميات التى تكلمت عنها الأجيال السابقة. أنا لم أجد مشكلة واحدة مهمة لم يتكلم عليها البنا و يصف لها الحل "العام". الأمر الآن يتطلب العكوف على التفاصيل لأن الدول لا تدار بمجرد حسن النية و لا بمجرد الأمانة و الإخلاص.

و أخيرا عليك بالموقع الآتى و ستقرأ ما يثير أفكارك:


http://www.fiqh-hadary.com

و أنا طبعا لست ضاحب الموقع!

محمود سعيد said...

أحب أشكر وبشدة الأستاذ أبو العلاء
بما إنى أستفدت كما أستفاد صاحب المدونة

لتعريفى بمؤلفات الدكتور سيد دسوقى
وللأسف مش مكتوب فى الموقع من ناشر كتب الدكتور (الورقية علشان مبحبش الإلكترونية)

belal said...

أنا بأيد اقتراح سعد

Mada Ilzide Bodwee` said...

أنا قراءاتى قليلة جدا أكيد لكن فى كتابين بأحبهم قوى ومش عارف ليه متأكد إنك قريتهم الأول كتيب الأستاذ عادل حسين الإسلام دين وحضارة "مشروع للمستقبل"والتانى كتيب الدكتور محمد عمارة الإسلام هو الحل لماذا ؟؟
من الآخر هم مش كتيبين لكن زى ما تقول كده من الآخر يعنى الشيت بتاع المنهج

واحد ماتعرفوش said...

خد عندك دة- من غير ما تتخض

(منهاج الانقلاب الاسلامي)

لأبي الاعلى المودودي

كتيب صغير رائع
كتب عليه بحث اروع باللغة الانجليزية
بنفس العنوان
لكن للأسف مش عارف مين اللي كتب البحث